Flöde genom systemet
Bland det dyraste svinn som ett företag kan ha är så kallade hyllvärmare. Det är produkter som hamnar på hyllan och som får en lång viloperiod från det att de produceras, eller köps in, tills att de är sålda till slutkund. Time to market är en mätmetod som ger värden för hur lång tid det tar för en vara att så kallat gå in genom dörren och sedan ut igen. Ju kortare tid desto bättre både för företaget själv och ofta även för slutkunden, åtminstone när det rör sig om olika slags matvaror eller växter.
Mätsystem i lagersystemet
Time to market är ett mätsystem som man oftast behöver ta hjälp av en extern firma för att installera i sitt lagersystem. Encode Sverige, som finns på https://www.encode.eu/ , är ett av de företag som finns tillgängliga om kunden önskar kontrollera lagringstiden och öka sitt varuflöde. Genom märkning kan man inte bara se den stora bilden utan även varje enskild vara som rör sig genom flödet. På det sättet kan man exempelvis upptäcka ifall något behöver korrigeras gällande lagerrutinerna. Kanske är det exempelvis inte den första pallen produkter som kommer in på lagret som också lämnar lagret först.
Konsulter i tid
För att riktigt optimera time to market är ett mätsystem ett av verktygen, men det är också viktigt att mätningen sker på ett korrekt sätt. Därför sker ett samarbete mellan företaget som kodar och kunden för att verktyget ska ge bästa möjliga information tillbaka. När sedan alla mätningar löper in kan det vara en god idé att anlita en konsult som är specialiserad inom området. Som tre ben kan sedan optimeringskonsulten, kodningsföretaget och kunden tillsammans leta efter bästa möjliga sätt att föra arbetet framåt. Och på ett sätt som inte enbart ger intressanta mätningar av time to market utan även fullt fungerande och möjliga förbättringar.